معماری و دکوراسیون داخلی
معرفی
انسان امروزی بیش از هشتاد و پنج درصد از اوقات زندگی خود را در فضاهای بستهای میگذراند که این فضاها از احجامی کوچک شروع میشود مانند : البسه چون تن پوش و پای افزار (MICRO SPACE) که خود نوعی معماری است، وسایل نقلیه که او را جابجا مینماید مثل اتومبیل و هواپیما و …. و خانه فضاهای بزرگتر مانند باشگاهها، هتلها و …. که کل فضاهای مورد نیاز انسان را شامل میشوند و آنها را MICRO SPACE گویند . کلیه ی موارد بالا مفاهیم خاص خود را میطلبد که همگی در معنای معماری مستتر است.
معماری داخلی به بررسی فضاهای داخلی ساختمانها مانند بلوکهای اداری، خانهها، بیمارستانها و گالریها میپردازد. با بررسی فضای داخلی ساختمان و بیان عملکردهای مختلف به رفع نیازهای مختلف می پردازد.
دکوراسیون داخلی یا بطور تخصصیتر معماری داخلی شامل هزاران نمونه از طراحی و ساخت دکوراسیون با رنگ و شکلهای متنوع است که در عرصههای متفاوتی به اجرا رسیده، در این بخش قرار گرفته است. دکوراسیون داخلی یک فضای معماری میتواند با حداقل یا حداکثر هزینه به مرحله ساخت و ارائه برسد و از تنوع طراحی بسیار زیادی برخوردار باشد. امروزه طراحی داخلی و دکوراسیون یکی از پرطرفدارترین و پرکاربردترین بخشهای معماری داخلی به شمار میرود. این بخش میتواند نمونههای بسیار زیادی از پروژههای دکوراسیون داخلی را به شما معرفی کند تا بتوانید سلیقه انتخاب کار یا طراحی خود را بر اساس آنها پیش ببرید.
استفاده از تیر زرد فولادی در طراحی داخلی خانه
فولاد زرد بزرگ،تیرهای چوبی، و تختههای سه لایی، عوامل صمیمیت و گرمی فضایی برای اعضای یک خانواده در گوشهای از شهر لندن شده است. در پشت نمای آجری خانه، یک حیاط با منظرهای کوچک و دلباز به همراه باغچهای با ابعاد متناسب برای کاشت گیاهان و در یک سمت، و یک میز صندلی در انتها برای دورهمیهای دوستانه طراحی شده است.
معماری آپارتمان برج کوچک
معماری آپارتمان “برج کوچک” از آن دسته پروژههایی است که در محلههای منحصربه فرد با بافت معماری خاص جالب توجه میشود. با وجود متراژ کم زمین و تعبیه پارکینگ در گوشه، کاستیهای عرصههای داخلی در مرتفع سازی پروژه حل شده است. با توجه به ضوابط طراحی آپارتمان در این بخش از شهر فیلادلفیا، ارتفاع ساختمان “برج کوچک” بر اساس کد منطقه بندی و فرمت بصری محله انتخاب شده است. به این ترتیب، معمار حداکثر ارتفاع مد نظر را لحاظ کرده تا در عرصه بندی طبقاتی هیچ گونه مشکلی نداشته باشد.
طراحی داخلی
امروزه اهمیت طراحی مناسب فضای داخلی منزل و محیط کار و تاثیر آن در افزایش بهرهوری و ایجاد حس آرامش امریست انکار ناپذیر. هرچند استفاده از میلگرد و رابیتس و متعاقب آن گچ یا سیمان سالهاست در کشور ما رواج دارد اما در طول این مدت نحوه طراحی داخلی بویژه طراحی دکوراسیون سقف دستخوش تغییرات زیادی شده است. سابق بر این طرحها همگی یک چهارچوب خاصی داشتند، استفاده از اشکال منظم، چند ضلعی منظم، دایره یا بیضی ویا تلفیقی از این اشکال بسیار متداول بود اما امروزه طراحان داخلی سعی دارند کمتر از قرینهسازی استفاده نمایند و یا به بیان بهتر سبکهای کلاسیک رفتهرفته جای خود را به سبکهای مدرن دادهاند.
توجه به فضای داخلی و نحوه و تقسیم بندی پلانها، نقش مهمی را در ساختار معماری یک بنا بر عهده دارد. طراحی فضایی با انعطاف پذیری بالا و تنوع پذیر از لحاظ چیدمان و آرایش سطوح میتواند کارکردهای مختلفی را بپذیرد و این در حالی است که مخاطب احساس رضایت بیشتری از فضا خواهد داشت. استفاده از جدا کنندههای سبک و قابل حمل، شفاف سازی، رنگ بندیهای متناسب با نیازهای موجود، تنوع مصالح، توجه به نحوه قرارگیری و تعامل مابین فضاهای مختلف از جمله ویژگیهایی هستند که در کنار ساختار خاصی که برای یک پلان معماری در نظر گرفته شده است، میتواند بر غنای آن افزوده و حتی قسمتی از مشکلات آن را حل کند.
معماری داخلی نقش عمده ای در کیفیت فضای ساختمان ایفا میکند. نحوه چیدمان و تقسیم بندی فضا، جنس و رنگ پوشش سطوح ( کف، سقف و دیوارها ) ، نور پردازی، مبلـمان و مجموعه عوامل موثر دیگر تعیین کننده زیبایی و کار آمدی فضاهای داخلی هستند. امروزه تاثیر معماری داخلی بر آرامش ( مجموعه هنجارهای عصبی) ، راندمان (در فضاهای اداری ) ، اثر بخشی ( در فضاهای تجاری ) بسیار بدیهی و لازم به نظر میرسد.
از سوی دیگر معماری داخلی به لحاظ معیارهای روانشناسی اهمیت بسیاری دارد. میزان امنیت، صمیمیت، شور و هیجان و آرامش موجود در یک فضا را میتوان با راهکارهای مناسب تشدید یا تضعیف کرد. باید دانست که هر کدام از انسانها دارای تعلقات ذهنی و روحی خاصی هستند که پاسخگویی به نیازهای آنها در معماری داخلی در اولویت قرار میگیرد.
مبحث طراحی و دکوراسیون داخلی، اهمیتی خاص یافته و در بسیاری از دانشگاهها و مراکز علمی حتی به عنوان رشتهای مجزا تدریس میشود. الگوهای و ایدههای مختلفی اعم از مدرن و کلاسیک، توسط طراحان این رشته به کار گرفته میشود و از محدودیتهای معماری در زمینه اجرا، معمولا خبری نیست و میتوان به ایدههای بلند پروازانه ایشان تجسم بخشید، چه بسا به گونهای میان گسترهای، موضوع فعالیت رشتههای مختلف هنری از مجسمه سازی گرفته تا نقوش برجسته قرار میگیرد. پیشرفت تکنولوژی به سبب تسهیل در یکسری از مسائل تاسیساتی و اجرایی از یک طرف و تنوع و کارآیی بالا در محصولات عرضه شده، زمینه مساعد و کارآمدی را در سطح جامعه به وجود آورده است؛ بهانهای که پرداختن به مقوله طراحی داخلی را جزء لاینفک فضاهای معماری بر میشمارد. معماری داخلی و توجه به جزئیات و تزئینات بعد از چندین دهه سکوت و فراموشی، رویکردی دوباره پیدا کرده و جالب تر اینکه سعی میکند نمودهایی از معماری گذشته را در تلفیقی با الگوهای مدرن بیان کند؛ مساله ای که سال ها است در معماری مورد بحث و جدل قرار گرفته وتاکنون نتیجهای حاصل نشده است.
معماری گذشته ما سرشار است از ظرافتها و ریزه کاریهایی که هزاران ایده و خلاقیت را در خود نهفته دارد. تزئینات و کاشیکاریهای داخلی با تناسبات و رنگ بندی خاص خویش در کنار کالبد درونی، فضایی رمزگون را تداعی میکنند و هم اکنون نیز ارزش فضایی خویش را حفظ کرده است یک طراح داخلی مسئول طراحی، دکوراسیون و عملکرد فضای کارفرماست خواه فضا تجاری باشد یا صنعتی و مسکونی. او همکاری نزدیکی با معماران و کارفرمایان برای تصمیمگیری در مورد ساختار یک فضا، نیاز کاربران آن و بهترین سبک مناسب هر دو مورد دارد. این حرفه ترکیبی از مهندسی و هنر میباشد و مستلزم داشتن ذهنی منحصر به فرد برای بکارگیری مناسب هر دو رشته است.
علاوه بر شناسائی رنگ و محصولات ومصالح و مبلمان باید مهارت گفتگو با کارفرما و قبول سفارشات را داشته و روشهای اجرا و نگهداری عناصر معرفی کنندۀ فضا را بداند. همچنین باید ساختار فضا را بشناسد. این عامل از دانش مورد نیاز برای طراح او را از دکوراتور متمایز میکند.
طراح داخلی باید قابلیت برنامهریزی و اجرای پروژه، تصمیمهای عملکردی را داشته و با پیمانکار و کارفرما همکاری کند و تمام کارها بنا به نظر خود آنها انجام شود. برای این منظور باید بین سلیقۀ خود و کارفرما تعادل برقرار کند و بیشتر سلیقۀ کارفرمای خود را در نظر داشته باشد. این عامل شاید در ابتدا برای کسانی که میخواهند وارد این حرفه شوند ناامید کننده باشد. بخصوص کسانیکه میخواهند قبل از اینکه ساخت یک بنا تمام شود طراحی خودشان را شروع کنند. این دو موضوع بیانگر این نکته است که آنها باید در مورد طراحی اولیه و پردازش اطلاعات و زمانبندی کارها مهارت داشته باشند. این اصل موجب تعجب تعداد زیادی از طراحان واقعی میشود که انتظار دارند تأثیرپذیری کمتری از قواعد اجرایی و فنی در مورد پیدایش یک فضاء و حس کلی آن داشته باشد.
افراد موفق در این صنعت اظهار میدارند قابلیت متعادل کردن عملکرد با زیبایی، تعیین کنندۀ موفقیت یک طراح داخلی است. با وجود پیچیدگی کار، آنان که بخوبی از عهدۀ آن بر میآیند بسیار راضی و خشنودند.
انچه که همواره باید مد نظر قرار گیرد آنست که هر فضای داخلی اعم از محل کار، تفریح یا سکونت، قابلیت زیبا شدن را دارد؛ تنها بایست از اصول و عوامل سازمان بندی صحیح بعلاوه کمی ذوق و سلیقه استفاده کرد تا شرایط مناسب و دلخواه پدید آید. شروع کار در فضاسازی و تزئین باید عاری از جنبههای ذهنی و خیال پردازی غیر واقعی باشد. برخورد اول با مساله لازم است با در نظر گرفتن عینیات و امکانات صورت پذیرد. ساختن خانهای در رویا آسان اما در عمل سخت و دشوار است!
در این بین همواره هدف ارائه طریقتی است که تخیل نیز مانند سایر عوامل، تحت نظمی منطقی درآید و شکل عنصری سازنده به خود گیرد. به خاطر عوامل متعددی که در شکلگیری یک طرح موقت دخالت داردند اجرای کار نیازمند برنامهای دقیق و منظم است. پیشرفت قدم به قدم و حساب شده از اتلاف وقت و هزینه میکاهد و در نتیجه حاصل کار را پر ثمر میسازد، لذا در طرح اجرائی عواملی چند لازم است مورد نظر قرار گیرد.
عملکرد اولین عنصری که در بدو امر باید مدنظر قرار گیرد عملکرد و نحوه استفاده از فضای داخلی است. یک چهار دیواری میتواند به عنوان اطاق خواب، نشیمن، اطاق بچه، آشپزخانه، سالن ورزش، فروشگاه یا اداره شخص معین برای فعالیت مشخص قرار گیرد…. ضروری است با استفاده از عواملی چون نورپردازی و چیدن مبلمان تقسیم گردد تا عملکرد هر یک دقیقآ مشخص شود.
افرادنیازهای یک خانواده پر جمعیت با احتیاجات فردی مجرد یکسان نیست. وجود اطفال خردسال قهراً نوع خاصی تزئین را دیکته میکند خصوصیات روانی افراد خانواده و زمانی را که با هم یا جدا از هم در منزل صرف میکنند نیز از عواملی مهم در ارایش خانه بشمار میرود لذا منظور داشتن سلیقه کلیه اعضای خانواده ضروری است.
آسایش در نظر گرفتن آسایش ساکنان خانه بیش از زیبائی در دکوراسیون واجد اهمیت است. اطاق زیبا اما غیر قابل استفاده تدریجا به جایگاه ارواح بدل میگردد! محل کار زندگی یا استراحت چنانچه شرایط مناسب و راحتی فراهم ننماید دارای فضای سنگین و کسالت بار شده افراد را از خود گریزان خواهد نمود نقش عمده معماری و تزئین داخلی در حقییقت ایجاد محیطی مناسب برای زیستن و فعالیتهای انسانی است.
ویژگیها منظره اطاق، میزان نور طبیعی و خصوصیات معماری ساختمان از دیگر عواملی هستند که قبل از شروع تزئین باید مدنظر قرار گیرند.این عوامل اجزا ثابتی را تشکیل میدهد که تغییر آنها و پس از اتمام کار دیگران امکان پذیر نیست لذا ترکیب بندی را طوری باید انجام داد که از جنبههای مثبت این ویژگیها حداکثر بهره بردهشود.
نقشه انجام کار چه در ساختمانی نو و چه تغییر دکور یک ساختمان کهنه باشد باید با در نظر گرفتن شکل فضا و پیاده کردن نقشه آن صورت گیرد. کشیدن نقشه یکی از ضروری ترین اقدامات است.
مبلمان یا تغییر رنگ بر روی نقشه امری ساده و بدون خرج است اما ارتکاب هر اشتباه پس از اتمام کار به قیمت صرف هزینه اضافی و دوباره کاری است .نقشه نه تنها فضای قابل استفاده را پیشاپیش نمایش میدهد بلکه به کمک ان میتوان تعداد و اندازه اثاثه مورد نیاز را نیز مشخص کرد.
نور ضمن کشیدن نقشه مناطقی که از آنجا نور طبیعی به داخل تابیده میشود و نواحی تاریک، همچنین تعداد چراغهای سقفی و آباژور با تعیین محل دقیق آنها لازم است مشخص گردند محاسبه رو شنائی عمومی و نقاطی که احتیاج به نور بیشتری برای مطالعه یا کار دارند واجد اهمیت خاصی است.
سطوح سطوح اصلی اتاق شامل سقف و کف ودیوارها است؛ پردهها روکش مبل و صندلی، سطح درها و پنجرهها نیز سطوح کوچکتر را تشکیل میدهند. رنگ، نقش، بافت در بزرگ یا کوچک جلوه دادن اتاق موثر است نقوش درهم و رنگهای تند بر سطوح مذکور قدرت جلب توجه بیشتری داشته و فضا را شلوغ و کوچک خواهند کرد.تاقچهها، رفها، ارسیها، هشتیها، حوضها و باغچهها تنها شماری از عناصر کالبدی طراحی داخلی در ایران هستند. روش معماران گذشته ایرانی در به کارگیری این عناصر، در راستای آن بوده تا از جذابیت فرم کاسته شود و به غنای فضا افزوده گردد. این همان هندسه همراه با تزئینات است.
به نظر میرسد طراحی داخلی در ایران، از یک سو در چنبره نوستالژیای تاقچهها، رفها و اُرسیهای قدیم گرفتار مانده و از سوی دیگر به دکوراسیون و ابعاد دراماتیک و تزئینی فضاها تقلیل یافته است. با تمام اینها، طراحی داخلی فرآیندی است که همزمان میبایست سویههای زیباشناختی و عملکردی را سامان دهد. طراحی داخلی یک ساختمان، داستانی است که شخصیت اصلی آن خود انسان است؛ در این بین حضور او در این فضا، چگونگی آن و ویژگیهای فضایی که انسان در آن قرار میگیرد، میتواند تداعی کننده اصولی باشد که در فوق به آنها اشاره شد.